
Kārlis Albužis ir ļoti sabiedrisks un dzīvespriecīgs cilvēks, frizieris ar divdesmit divu gadu pieredzi, CHI zīmola treneris, ekonomists un ļoti patīkams sarunu biedrs. Viņš uzskata, ka lielie zīmoli nosaka modes tendences, lai labāk pārdotu savus produktus, bet labākās moderna tēla komponentes ir dabiskums un sakoptība. Pandēmijas dēļ mums nācās sarunāties pa tālruni.
Kā tu kļuvi par frizieri?
Pēc skolas es iestājos Liepājas Pedagoģijas akadēmijā sākumskolas skolotāja specialitātē apvienojumā ar psiholoģiju. Es izvēlējos tur mācīties tieši psiholoģijas dēļ, jo pedagoģija mani pārāk neinteresēja.
Brīvlaikā man uzdāvināja trīs mēnešu frizieru kursus. Tā kā es nebiju aizņemts, nodomāju – kāpēc gan ne? Paši saprotat, kāds „speciālists” es biju pēc kursu beigšanas. Atradu darbu frizētavā, kur man pierādīja, ka patiesībā es neko nezinu.
Pēc kāda laika nokļuvu frizētavā Princips Liepājā, kas cieši sadarbojās ar salonu Maija, kur sākās konkrētākas apmācības friziera profesijā. Pēc pāris gadiem devos uz Rīgu un skolā Maija paaugstināju kvalifikāciju, un sāku strādāt pie viņiem. Kas attiecas uz akadēmiju, es tiku līdz 3. kursam, un ar to mana izglītošanās pedagoģijā beidzās.

Tomēr tev ir bakalaura grāds.
Jā, tas bija RISEBA – Riga International School of Economics and Business Administration. Man ir bakalaura grāds ekonomikā. Kad strādāju LOreal, nolēmu, ka man ir nepieciešama šāda izglītība. Man ir diezgan skaidra pieeja friziera darbam. Es stāvu stingri ar kājām uz zemes un uzskatu, ka visu var izskaidrot un saprast.
Uzreiz rodas jautājums, kāpēc tev nav sava biznesa?
Pirms diviem gadiem, kad aizgāju no LOreal, man bija ideja uzsākt savu biznesu. Bet viss notiek tā, kā tam jānotiek, un mani plāni mainījās. Tagad es varu tikai teikt: paldies dievam, ka es to neizdarīju. Bet doma par to nav pazudusi, it īpaši tāpēc, ka tagad studēju ekonomiku, bet jau maģistrantūrā. Es nevaru iedomāties sevi 55 vai 60 gadus vecumā stāvam pie krēsla, tāpēc ir jāturpina mācīties.
Kā tev liekas, vai frizierim ir vajadzīga augstākā izglītība?
Ja runa ir tieši par friziera profesiju, tad es neredzu, ko šeit var iemācīt no zinātnes viedokļa. Ja arī izdosies kaut ko izdomāt, kāds būs pieprasījums pēc šīs specialitātes? Kuru tas tik ļoti interesēs?
Kādi ir spilgtākie iespaidi no tavas profesionālās dzīves?
Ļoti lielu iespaidu atstāja dalība lielākajā praktiskajā meistarklasē Eiropā. Matrix rīkoja šo pasākumu Spānijā. Vienlaicīgi ar manekeniem strādāja 2000 frizieru. Mūs sadalīja trīs grupās: vieni grieza matus, citi krāsoja, bet trešie taisīja frizūras. Pēc divām stundām mēs mainījāmies vietām. Pirms Matrix Eiropā neviens to nebija darījis, un es domāju, ka arī pēc tam vēl neviens nerīkoja.

Ko tev deva darbs L’Oreal Professional?
Parasti frizieriem nav pieredzes vadībā, ir slikta izpratne par to, kā organizēt biznesu. Tie ir cilvēki, kas rīkojas impulsīvi, viņiem šķiet, ka viss notiks pats no sevis. Vienpadsmit darba gadu laikā LOreal man ļoti labi iemācīja korporatīvās kultūras jēdzienus, es uzzināju, kas un kā notiek, kā tiek veidots bizness. Bet, pats galvenais, es sapratu, kas ir apkalpošana.
Uzņēmējdarbībā tiek pieļauta tipiska kļūda – vismaz tā bija agrāk. Vīrs dod sievai naudu, viņa par šo naudu atver ļoti skaistu salonu un domā, ka tālāk viss notiks pats no sevis. Biznesu veido nevis salona interjers, bet cilvēki, kas tajā strādā. Viņi ir pareizi jāapmāca, jāgatavo tam, kā visam jānotiek salonā. Pie mums par to gandrīz neviens nekad nedomā. Tiek uzskatīts, ka viss notiks pats no sevis.
Kāds tad ir pareizs salons?
Vārds „pareizs” nav kategorija, kurā es domāju. Jaunības ambīciju laikā bija daudz lietu, kuras gribēju redzēt kā pareizas. Tagad tā vairs nav, es saprotu, ka viss pareizais vai nepareizais ir relatīvs.
Atgriežoties pie jautājuma, var teikt, ka pareizais salons ir tāds, kurā visi darbinieki, sākot ar vadību, saprot savu mērķi, misiju, zina, kāpēc viņi strādā šajā salonā. Ir jāatbild uz šo jautājumu.

Parasti izplatītākā atbilde ir naudas pelnīšana.
Frizētavā jums var būt laba alga, taču, ja jūsu mērķis ir pelnīt naudu, nevajag izvēlēties šo profesiju. Friziera profesija ir grūta, daudz laika jāpavada, stāvot kājās. Ir vietas, kur fiziski ir daudz vieglāk, bet nopelnīt var vairāk. Izvēlēties šo profesiju ar mērķi nopelnīt naudu ir muļķīgi. Kas attiecas uz labu peļņu, ja jums ne visai patīk tas, ko jūs darāt, diez vai jūs kļūsiet par labu speciālistu. Bet tas jau ietekmē jūsu peļņu. Friziera profesija galvenokārt prasa mīlestību pret citiem cilvēkiem.
Kas, tavuprāt, ir pats svarīgākais profesionālī?
Es vadu seminārus par pārdošanu, salonu apkalpošanu, bet man ir kāds pakalpojums, kas sākumā visus pārsteidz, bet tad to uztver par pareizu. Mana attieksme pret profesiju ir šāda: klientam nekad nav taisnība (smejas). Ko tas nozīmē? Jūs atnākat pie profesionāļa, un jums viņam ir jāuzticas. Savukārt profesionālim ir jābūt tik augsti kvalificētam un gudram, lai uzzinātu, ko drīkst un ko nedrīkst darīt. Pamatojoties uz to, viņš izdarīs visu, lai klientam būtu ērti un skaisti, lai viņš aizietu laimīgs. Es neesmu par to, lai darītu “skaisti”, kā es to iedomājos. Tas var būt viens gadījums no 1000, kad mūsu uzskati par skaistumu sakritīs. Profesionālisms mūsu darbā nenozīmē nokrāsot cilvēkam matus visās varavīksnes krāsās, bet nokrāsot tieši tam cilvēkam, kuram patiks staigāt ar varavīksni uz galvas.

Tagad tu strādā ar zīmolu CHI. Kāda ir atšķirība no L Oreal Professional un ko jaunu tu sev atradi CHI?
Atšķirība ir milzīga. L Oreal ir numur 1 kosmētikas ražošanas jomā, tam ir ļoti skaidra struktūra, savi plusi un mīnusi. Savukārt CHI ir ģimenes uzņēmums, un tas ir ļoti jūtams. Varbūt man šeit trūkst zināmas skaidrības un organizētības, bet to visu kompensē attieksme pret cilvēkiem un tas, kā viņi cenšas visu uzlabot. Man ļoti patīk uzņēmuma vadītāja Farouk kunga tieksme pieiet lietām ne tikai no naudas pelnīšanas viedokļa. Viņa galvenais mērķis ir izveidot ļoti labu produktu.
Kad tu strādā LOreal, šķiet, ka tā ir visa pasaule, un neviens cits neko labu neražo. Arī es kļūdījos. Pēc aiziešanas man atvērās acis: pasaule ir pilna ar labām un interesantām lietām.
Mūžīgā blondīņu problēma – atrast kompromisu starp skaistu krāsu un matu kvalitāti. Ko piedāvā CHI?
Jāpatur prātā, ka CHI ir amerikāņu zīmols. Viņu auditorijai mati ir nedaudz tumšāki nekā mums. Viens no iemesliem, kādēļ tika izveidots jaunais matu balinātājs CHI Bleach & Shine ir tāds, ka izstrādātāji uzskatīja, ka viņu iepriekšējais produkts neatbilst konkurējošajiem sastāviem. Latvijā pārsvarā ir 6.-7. līmeņa mati. Jaunais brīnišķīgais sastāvs balina par 9+ līmeņiem, bet mums reāli ir jāizbalina tikai 5 toņi. Tāpēc mums pietika ar iepriekšējo balinātāju.
Vēl viena ļoti moderna tēma ir bonderi un pleksi. Mēs daudzus gadus balinājām bez tiem, un viss bija kārtībā. Bet, tā kā ir jāseko modernajām tendencēm, tika nolemts izgatavot vēl drošāku produktu no patiesi dabīgiem augstas kvalitātes augiem. CHI izveidoja personīgo ekoloģisko saimniecību, kur tiek audzēti šie augi.
Es teikšu, ka tas ir labākais balinošais produkts, ar kuru esmu strādājis. Tas ir fantastisks!

Jautājumus uzdeva Anžela Lužnova un Irina Pustovita
Raksts publicēts žurnālā “HAIR&BEAYTY profesionāļiem” 2020 (14), novembris-decembris