
Par jauno kolekciju radīšanu, krāsu un iedvesmu mēs sarunājāmies ar Jūliju Čujko, uzņēmuma Kinetics krāsu un tendenču speciālisti.
Kolekcijas tapšanas process nav ātrs. Cik laika tas aizņem?
Par kolekciju un krāsām jāsāk domāt jau gadu iepriekš, pirms tā parādās. Tagad ir 2019. gada augusts, un pašlaik ir gatavas 2020. gada pavasara un vasaras kolekcijas un notiek darbs pie 2020. gada rudens kolekcijas.
Mēs korelējam savas kolekcijas ar pasaules modes tendencēm. Visas modes kolekciju skates notiek pusgadu iepriekš: pavasarī tiek demonstrētas rudens-ziemas kolekcijas, savukārt rudenī – pavasara-vasaras. Varētu domāt, ka var strādāt, pieskaņojoties šīm skatēm, bet mums tas ir par vēlu. Pusgada laikā nevar izstrādāt visu krāsu gammu, jāsāk daudz agrāk.
Ar ko sākas darbs pie krāsas?
Divas reizes gadā dodos uz Parīzi, kur notiek izstāde Premiere Vision. Tā ir izstāde fashion biznesa pārstāvjiem, kur apskatāmi audumi (kā arī citas modes industrijas preces – red.). Šajā izstādē sākas visa pasaules mode – dizaineri izvēlas audumus kolekcijām, kuras mēs ieraudzīsim uz podijiem pēc pusgada. Tā ir kā trendu darbnīca, bet neviens jums neteiks, ka būs modē, piemēram, viens vai otrs zaļā, dzeltenā vai koraļļu krāsas tonis. Premiere Vision notiek sešās milzīgās hallēs, un katra ir kā četras mūsu Ķīpsalas. Izstādē es uzlādējos ar idejām, smeļos iedvesmu. Kad atgriežos mājās, sāku domāt, kas, manuprāt, būs trendā, kas būs populārs. Pēc pusgada, skatoties modes skates, notiek pārbaude: uzminēju vai neuzminēju. Negribu lielīties, bet vēl ne reizi nav bijis, ka skatēs neparādītos tās krāsas, kuras esmu izvēlējusies.
Kur vēl rodat iedvesmu?
Mani iedvesmo ceļojumi. Es daudz ceļoju. Itālijā, Sicīlijā, pastaigājoties pa pilsētu, pēkšņi var ieraudzīt fantastiskas tirkīza krāsas flīzes, nobildēt tās un pēc tam laboratorijā palūgt, lai izveido tik skaistu krāsu. Milānā var iedvesmoties no daudzkrāsainiem pasteļkrāsas namiem un radīt krāsas uz šīs bāzes.
Jūs apmeklējat izstādi Parīzē, bet kas notiek, kad atgriežaties Rīgā?
Es dodos uz laboratoriju un tiekos ar speciālistiem, kuri šīs krāsas vēlāk veido. Es viņiem stāstu, ko redzēju un ko vēlos: piemēram, citrona dzeltenu, koši dzeltenu vai neona dzeltenu. Vai arī sarkanu, brūnu, kādu specifisku ceriņkrāsu. Tādā veidā ik pēc pusgada mēs veidojam divsimt jaunu krāsu – šis process ilgst vienu vai pusotru mēnesi. Tad izvēlamies astoņus toņus pavasarim un astoņus vasarai, ja runa ir par pavasara-vasaras sezonu. Tieši tas pats notiek ar rudens-ziemas kolekciju.

Kā izvēlaties krāsas Kinetics sezonas kolekcijai?
No šīm divsimt krāsām es izvēlos septiņdesmit divas, kuras tiek iedalītas sešās grupās – tā saucamajos “moodboard”. Katrs moodboard atbilst atsevišķai tendencei: ja aktuāla būs dzeltenā krāsa, tad veidojam dzelteno moodboard un nosaucam to, piemēram, “citrons” vai citādi.
Lai izvēlētos krāsas Kinetics kolekcijai, mēs veidojam trīs darba grupas. Pirmajā grupā ir visas mūsu biroja meitenes. Katra nāk un izvēlas desmit krāsas, kuras patīk. Tām ir jābūt nevis vienkārši krāsām, kuras patīk, bet ir jāvēlas ar tām nolakot savus nagus. Otrajā grupā ir mūsu meistari un pasniedzēji. Mums ir daudz izplatītāju visā pasaulē, un katram ir savi pasniedzēji, kas ir beiguši mūsu akadēmiju. Viņi katru dienu strādā ar klientiem, tāpēc zina, ko tie vēlas. Arī viņi izvēlas savas krāsas. Trešā grupa – paši izplatītāji, kas, piedaloties kolekcijas veidošanā, dod savu ieguldījumu. Tad viss tiek rezumēts. Arī man ir savs redzējums, un es domāju, kā salikt šīs astoņas krāsas. Tā rodas jaunā kolekcija.
Ja vienā kolekcijā ir astoņas krāsas, kāpēc jūs veidojat divsimt toņu?!
Mēs veidojam krāsas ne tikai Kinetics, bet arī tā saucamo Private Label. Tās ir kolekcijas citiem klientiem. Jūs varat atnākt pie mums un izveidot savu nagu laku kolekciju. Mēs jums piedāvāsim 72 līdz 100 krāsas, no kurām varēsiet veidot kolekciju.
Skaistām krāsām ir vajadzīgs atbilstošs mārketings. Kā jūs gatavojat materiālus kolekcijas virzīšanai?
Katrai kolekcijai ir skaistas brošūras – lookbook. Mēs izvēlamies divus aktuālākos trendus, piemeklējam atbilstošas krāsas, atrodam piemērotu apģērbu un, pamatojoties uz to, veidojam nagu dizainu. Mēs vēlamies, lai meistari, skatoties uz mūsu dizainiem, smeltos iedvesmu. Viņiem nav jākopē mūsu dizaini, tos var atrast internetā, modes žurnālos. Nagi ir tieši tāds pats aksesuārs kā gredzeni, rotas, bižutērija, zīmējumu var pieskaņot apģērbam.
Cik gadu jūs ar to nodarbojaties?
Kinetics es strādāju gandrīz 7 gadus. Bet arī visi iepriekšējie amati bija saistīti ar kosmētiku. Es strādāju ar smaržām, dekoratīvo kosmētiku, bija ļoti daudz zīmolu, esmu izgājusi labu skolu. Manā biogrāfijā ir darbs ar tādiem zināmiem modes namiem kā Gucci un Salvatore Ferragamo. Nācās doties uz tikšanos ar viņiem. Lielu iespaidu atstāja Ferragamo pils Florences centrā ar apgleznotajiem griestiem, kuri ir saglabājušies vēl no senajiem laikiem.
Kā Jums izdodās meitenēm no laboratorijas izskaidrot savu krāsas redzējumu?
Kopā strādājam jau vairākus gadus, bet viņas joprojām smejas par mani, kad saku, lai uztaisa man tādu kā aveņkrāsu un pievieno spīdumus, lai izskatās, it kā tie laistās saulē. Bet gadās, ka iznāk kā diena pret nakti – pilnīgi cita krāsa. Tagad viņas jau zina, ka nedrīkst uztaisīt vienkārši kaut ko, ir jācenšas izveidot tādu krāsu, kādai jābūt.
Kura no Kinetics kolekcijas krāsām ir TOP krāsa?
Visvairāk pārdotā krāsa visā pasaulē ir nr. 21 Victory – klasiskā spilgti sarkanā krāsa. Top 10 var mainīties atkarībā no valsts un tendencēm, bet sarkanais vienmēr ir pirmajā vietā jebkurā valstī. Latvijā dod priekšroku mierīgām, pieklusinātām krāsām – pasteļtoņiem, nude. Pēdējā laikā ir palielinājies pieprasījums pēc tumšajiem toņiem. Irānā tā būs košā fuksija, bet Dubaijā – zelts. Tieši tāpēc, kad tiek atlasītas krāsas, mēs aicinām arī izplatītājus. Viņi skatās no sava tirgus viedokļa, kādas krāsas tiks pirktas.
Jūsu mīļākā kolekcija?
No pēdējām tā ir Nude Different – ļoti gaisīgas pasteļkrāsas. Parasti jauna kolekcija sākumā tiek ļoti labi pārdota, bet pakāpeniski interese sāk kristies, un tad laurus plūc jaunākā kolekcija. Nude Different ir viena no tām, kura notur savas pozīcijas un joprojām ir pieprasīta, lai gan tai jau ir vairāk nekā gads.

Kas ir pats patīkamākais jūsu darbā?
Kad satiec kādu, kas slavē tavas kolekcijas krāsu un saka, ka tā ir vismīļākā. Kad ieej salonā vai veikalā un redzi savu kolekciju. Kad satiec cilvēkus un redzi, ka rokām vai kājām ir uzklāta tava nagu laka. Tas nozīmē, ka es esmu labi pastrādājusi.
Raksts publicēts žurnālā HAIR&BEAUTY profesionāļiem, 2019 septembris
